Rennosti syömällä vatsa litteäksi

Kun ruokavalio koostuu 80% laadukkaista valinnoista, niin se riittää.

Säännöllinen ateriarytmi auttaa hillitsemään makean himoa ja pitää verensokerin tasaisena. Useimmille sopii 3-4 tunnin välein ruokailu 5-6 kertaa päivässä. Jokainen löytää sopivan ruokailurytmin kuuntelemalla itseä. Mikäli ajaudut illan tullen napostelukierteeseen, tiedät että jatkossa kannattaa syödä päivän aikana runsaammin puhdasta ruokaa.

Jokaisella aterialla olisi hyvä löytyä hiilihydraatteja, proteiineja ja hyviä rasvoja. Laadulla on väliä. Hyvän laatuisia hiilihydraatteja saa esimerkiksi täysjyvästä ja proteiineja lihasta, kalasta tai maitotuotteista. Eikä pidä unohtaa hyvän laatuisia rasvoja, joita saa mm. kasvirasvoista ja pähkinöistä.

Ajatus-5

Lisää väriä elämään ja herkullisia makuja lautaselle kasviksista, vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Lisäämällä jokaiselle aterialle kourallisen väriä, saat vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja ruokavalioosi. Pyri syömään päivän aikana viittä eri väriä: punaista, oranssia, keltaista, vihreää ja sinistä / purppuraa. Värit tekevät ruokailusta myös visuaalisen elämyksen ja houkuttelevat syömään.

Aterian annoskoko on visuaalisesti mitattavissa kämmenesi avulla. Ota lautaselle kuppikourallinen hiilihydraatteja, kämmenellinen proteiineja ja peukalollinen hyviä rasvoja. Muista myös kourallinen väriä, jokaiselle aterialle.

Vesi vanhin voitehista. Vesi todella voitelee ja kosteuttaa kehoa. On tärkeää juoda tasaisesti päivän aikana vähintään kaksi litraa vettä. Mikäli hikoilet tai imetät saattaa nesteen tarve olla jopa 3-4 litraa päivässä. Runsas veden juonti poistaa kehosta kuona-aineita ja edistää aineenvaihduntaa.

Kuuntele ja kunnioita mieltä ja kehoasi. Kysy itseltäsi miltä aterian jälkeen tuntuu. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä toiselle toimi. Ruokavaliossa ei tarvitse noudattaa tiukkoja sääntöjä tai kieltolistoja. Valitse vain laadukkaita sivulle sopivia valintoja 80% edestä.

Julkaistu kohteessa Blogi